Tradisjonalisme og faktaorientering blant historielærere? Utvelgelsesprosesser for læreverk i historie i videregående skole: en pilotundersøkelse
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1083Emneord (Nøkkelord):
Prosesser og kriterier for utvelgelse av læreverk, historie, kriterier for utvelgelseSammendrag
Denne artikkelen rapporterer fra en pilotstudie av utvelgelsesprosesser og kriterier som benyttes i valg av læreverk i historie i videregående skole. Problemstillingene som belyses er følgende: Hvilke prosesser settes i gang når nye læreverk skal velges i de 18 videregående skolene på Agder? Hvilke kriterier benyttes for dette valget? Hvorfor ble det foretrukne læreverket valgt? Materialet som er brukt i artikkelen er tilbakemeldinger fra de 18 videregående skolene på Agder som har historie som studieforberedende fag. En sammenligning med landet for øvrig gjøres med utgangspunkt i Cappelen Damms oversikt over de ulike historieverks markedsandeler. På landsplan er det eldste verket fra Cappelen (”gamle” Cappelen) og Tidslinjer like store, mens på Agder har ”gamle” Cappelen over 40 % av markedet, og Tidslinjer og Portal ligger likt - under 30 % hver. Tre skoler har valgt to læreverk, men ikke for bruk i samme klasse. Utvelgelsesprosessene varierer i grundighet, og lærerne er enerådende i prosessen. Kriteriene for valg varierer fra lengre kriterierekker til tradisjon som eneste kriterium. Fem skoler nevner læreplanen som kriterium, ni har elevens opplevelse av læreverket som fokus og åtte skoler bruker forlagenes nettportaler. Undersøkelsen samstemmer på de fleste felt med Agnete Bueies funn fra 2002, men viser sterkere innflytelse fra forlagenes nettportaler og dokumenterer erfaringsbaserte valgprosesser på skoler som bruker flere læreverk. Tradisjonskriteriet synes å stå relativt sterkt på Agder, mens læreplanen som kriterium synes å stå relativt svakt, noe som indikerer at sentrale intensjoner om en læreplanstyrt skole har begrenset gjennomslag i forhold til valg av lærebok.Nedlastinger
Publisert
2012-10-02
Hvordan referere
Justvik, N. M. (2012). Tradisjonalisme og faktaorientering blant historielærere? Utvelgelsesprosesser for læreverk i historie i videregående skole: en pilotundersøkelse. Acta Didactica Norge, 6(1), (Art. 14, 19 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1083
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.