Internationalisation in leadership education: Opportunities and challenges in an Erasmus Intensive Programme
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.3900Emneord (Nøkkelord):
internationalisation, leadership education, Erasmus Intensive ProgrammeSammendrag
Over hele verden fremmes internasjonalisering som en viktig dimensjon for studiekvalitet, og internasjonalisering løftes som en sentral dimensjon i skolelederutdanning. Et viktig mål for Erasmus-programmene er å fremme studentmobilitet. Antallet studenter på slike utvekslingsprogram har økt gradvis gjennom en årrekke, men vi har per i dag lite kunnskap om på hvilken måte slike program bidrar til økt kvalitet, og hvilken betydning deltakelse i slike program har for studenters læring. I denne artikkelen undersøker vi et Erasmus Intensive Programme (EIP), Leadership for Democratic Citizenship in European Schools. Deltakerne var masterstudenter i utdanningsledelse fra Spania, Tyrkia, Polen, Norge, England og Irland. Hensikten med denne artikkelen er å undersøke studentenes muligheter for kunnskapsutvikling. Vi tar utgangspunkt i Wells’ læringssyklus når vi analyserer survey-data, intervjuer og kursmateriell. Tre områder viser seg å være vesentlige for studentenes læring: kommunikasjon, kritisk tenkning og studieinnholdet. I artikkelen diskuterer vi hvordan ulike aspekter ved disse områdene bidro til, og i noen tilfeller begrenset, studentenes muligheter for å utvikle lederkompetanse.
Analysen viser at designet av dette EIPet hadde et potensial for å gi gode muligheter for studentenes læring. Men den viser også at i et internasjonalt program er det utfordringer knyttet til kommunikasjon og utvelgelse av innhold. Dessuten tyder resultatene på at for å nå målsettingen om å bidra til at studentene utvikler kritisk tenkning kreves et lengre forløp enn et to-ukers internasjonalt program.
Nøkkelord: internasjonalisering, skolelederutdanning, Erasmus Intensive Programme
Abstract
Internationalisation in higher education is promoted as positive and important in education policies world wide, and an international perspective is regarded as crucial in leadership research and education. A central aim of the Erasmus Programmes is to increase student mobility, and although the number of students in such programmes has increased steadily over the years, we know less about the challenges and benefits for students and staff who participate, and how the experience of studying abroad may contribute to students’ learning. The focus in this paper is on the Erasmus Intensive Programme (EIP) Leadership for Democratic Citizenship in European Schools for master students in educational leadership from Spain, Turkey, Poland, Norway, Ireland, and England. The aim is to explore the students’ opportunities for learning. Wells’ cycle of knowing is used as an analytical approach in an analysis of survey data, interviews and course material. The findings suggest that three key areas were pivotal for the students’ opportunities for knowledge building: communication, critical thinking and the course curriculum. In the paper we discuss how aspects within these three areas enhance, and in some cases hinder, the development of the students as critical change agents able to lead democratic schools and engage in improvement.
The analysis indicates that the EIP had a potential to create learning opportunities. However, we point to challenges related to language and communication and choice of curriculum content. Moreover, our study indicates that designing for criticality is problematic in short term international programmes.
Keywords: internationalisation, leadership education, Erasmus Intensive Programme
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.