Notions of EFL Reading in Norwegian Curricula, 1939–2013

Authors

  • Anja Synnøve Bakken Faculty of Social and Educational Sciences Department of Teacher Education, NTNU and Nord universitet, Levanger

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.4474

Keywords:

EFL reading, curriculum history, critical discourse analysis (CDA)

Abstract

I denne artikkelen undersøker jeg sentrale utviklingstrekk i læreplaners beskrivelser av lesing i engelskfaget fra 1939 til 2013. Jeg anvender perspektiver fra kritisk diskursanalyse i utforskingen av læreplanene for å illustrere hvordan ulike forståelser av lesing kommer fram og hva disse innebærer når det gjelder elevens og lærerens rolle. Jeg inndeler de ulike læreplandiskursene omkring lesing i engelfaget i fire forståelser av lesing: lesing som eksponering, verktøy, tekstmøte og meta-forståelse. Hvordan lesing forklares henger sammen med skiftende pedagogiske strømninger men må også forstås i et politisk og ideologisk landskap hvor stadig nye grupper av befolkningen deltar i et obligatorisk løp fra barneskole til og med videregående opplæring. Disse forståelsene kan ses som ledd i en historisk utvikling  men også som et gjenkjennelig repertoar av forståelser knyttet til lesing i engelskfaget i dag.

Nøkkelord: lesing i engelsk, læreplanhistorie, kritisk diskursanalyse

Abstract
This article explores how English syllabi between 1939 and 2013 dealt with reading in English as a foreign language (EFL). Using perspectives from critical discourse analysis (CDA), I address the different notions of reading expressed in these syllabi, the purpose of reading and the roles of the reader and the teacher. I distinguish between four notions of reading: reading as exposure, reading as a tool, reading as an encounter, and reading as meta-awareness. How curricula explain reading is tied to contemporary pedagogical thinking, but must also be understood in a political and ideological landscape where increasingly larger groups of the Norwegian population gain access to universal secondary education. The notions of reading addressed in this article are part of a historical development as well as a recognisable repertoire of understandings related to EFL reading today.

Key words: EFL reading, curriculum history, critical discourse analysis (CDA)

Author Biography

Anja Synnøve Bakken, Faculty of Social and Educational Sciences Department of Teacher Education, NTNU and Nord universitet, Levanger

Faculty of Teacher Training

Phd student/assistant professor

Downloads

Published

2017-06-19

How to Cite

Bakken, A. S. (2017). Notions of EFL Reading in Norwegian Curricula, 1939–2013. Acta Didactica Norge, 11(2), Art. 1, 19, sider. https://doi.org/10.5617/adno.4474

Issue

Section

Articles