Forholdet mellom stat og kommune i styring av norsk utdanningspolitikk 1970 - 2008

Forfattere

  • Øystein Engeland
  • Gjert Langfeldt

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1037

Sammendrag

Denne artikkelen er skrevet ut fra en antakelse om at norsk utdanningsforvaltning etter 1990 illustrerer forsøk på å styrke den statlige forvaltning innen et desentralisert system. Ikke minst er dette tydelig ved at nasjonal styring av utdanning særlig etter århundreskiftet har økt på bekostning av det lokale selvstyret. I forhold til maktfordelingen mellom staten og kommunene er vi nå nærmest tilbake til situasjonen før den politiske desentraliseringsbølgen startet mot slutten av 1970-tallet. Det nasjonale nivået er i ferd med å etablere et styringsgrep på skolesiden som er så omfattende at det mangler sidestykke i moderne tid. Det nye er at dette skjer innen et system hvor inntektssystemet (1986) gir kommunene ansvar for undervisningen, og hvor statens mulighet til å bruke økonomiske styringsmidler er redusert.

Nedlastinger

Publisert

2009-06-03

Hvordan referere

Engeland, Øystein, & Langfeldt, G. (2009). Forholdet mellom stat og kommune i styring av norsk utdanningspolitikk 1970 - 2008. Acta Didactica Norge, 3(1), (Art. 9, 16 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1037

Utgave

Seksjon

Artikler