Design, Integration, and Quality. Teacher Education from the perspective of ProTed, a Norwegian Centre of Excellence in Education
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.2394Emneord (Nøkkelord):
Teacher Education, Design, Integration, QualitySammendrag
Artikkelen tar utgangspunkt i utviklingsarbeid i ProTed, Senter for fremragende lærerutdanning, og bidrar til å belyse tre begreper av sentral betydning for utforming, utvikling og evaluering av lærerutdanning. Basert på teoriseminarer, strukturerte rapporter og annet empirisk materiale fra ProTeds utviklingsprosjekter presenterer artikkelen tre hovedbegrep: design, integrasjon og kvalitet. Design presenteres som en virksomhet, en dynamisk kompetanseutvikling hvor undervisning transformeres til læring. Kunnskapsintegrasjon forstås som et kjerne-element i et slikt design, og artikkelen utforsker ulike former for integrasjon. Artikkelen presenterer også et perspektiv på kvalitetsvurdering som legger vekt på performative og transformative aspekt ved den kompetanseutviklingen som genereres gjennom design-virksomheten.
Nøkkelord: lærerutdanning, design, integrasjon, kvalitet, ProTed
Abstract
Drawing on the developmental work of ProTed, a Norwegian Centre of Excellence in Education, this article contributes to the understanding of three concepts of central importance for the construction, development and evaluation of teacher education. Based on material from theory seminars, structured reports and other data from ProTed’s development projects, the article presents an understanding of the concepts design, integration and quality. Design is presented as an activity, a dynamic competence development where teaching is transformed into learning. Knowledge integration is understood as a core element of this design, and different forms and aspects of integration are explored. An understanding of quality evaluation is presented that emphasises performative and transformative aspects of the competence development that is generated through the design activity.
Keywords: teacher education, design, integration, quality, ProTed
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.