Religion som fag – sett fra elevperspektiv. «RLE er egentlig et av de viktigste fagene»
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.6152Sammendrag
Ingress: Artikkelen tar utgangspunkt i en kvalitativ studie blant ungdom i alderen 15-19 år i Groruddalen. Datamaterialet viser at de unge vurderer religion som et av skolens viktigste fag. De formidler at religionsfaget bidrar med kunnskap som er viktig for å forstå og respektere den enkeltes religiøse tilhørighet og verdigrunnlag og at faget er identitetsdannende. Det åpner for kommunikasjon mellom ulike religioner, og blir vurdert som et viktig bidrag til å forstå en global verden. Elevenes utsagn blir analysert i lys av en modell over ulike virkelighetsdimensjoner i religionsdidaktikken, utviklet av Leganger-Krogstad (2013). Det teoretiske rammeverket bygger på ulike kunnskapsdiskurser relatert til Bernsteins begreper om horisontale og vertikale diskurser, og Aristoteles’ begreper om episteme, techne og fronesis, der sistnevnte får en grunnleggende betydning. En hovedkonklusjon er at religionsundervisning er viktig for å stimulere og utvikle fronesis som kunnskapsform hos elevene. Eleverfaringene drøftes også i relasjon til hvilken plass religion som fag gis i norsk utdanningspolitikk for fremtidens skole.
Nøkkelord: religionsfagets betydning for ungdom, fronesis, virkelighetsdimensjoner, religionsdidaktikk, utdanningspolitikk, kjerneelementer
Abstract: The article focuses on school experiences among young students (age 15-19 years), related to religion in education in Norway studied through individual interviews. Religious education stands out as one of the most important subjects in school. The students report that religious knowledge helps them to understand and respect their school mates’ religious stands and values, to construct their own identity, and to understand the global world. The students’ responses are analysed by the use of a didactical model developed by Leganger-Krogstad (2013) to illustrate dimensions of reality in focus in religious education. The principal conclusion is that religious education is important to stimulate and develop the students’ phronesis for life. Theoretical tools are Bernstein’s concepts of horizontal and vertical discourses, and Aristotle’s concepts of episteme, techne and phronesis. The experiences of the students are then discussed in relation to national educational policy in the future for religious education.
Keywords: religious education, students’ perspectives, phronesis, dimensions of reality, RE approaches, educational policy on religious education.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.