Essensialisme og undervisning i jødedom etter LK20

Forfattere

  • Morten Beckmann Førsteamanuensis, Institutt for religion, filosofi og historie, Universitetet i Agder

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.10367

Sammendrag

Artikkelen drøfter utfordringer og muligheter for jødedomsundervisning i lys av den nye læreplanen i KRLE (LK20). Artikkelen er todelt: Første del gir en kritisk analyse av LK20 i lys av høringsutkastene og fagdebatten om verdensreligionsmodellen. Analysen demonstrerer at det første høringsutkastet til læreplan i KRLE la til grunn en konstruktivistisk religionsforståelse, men at bestemte formuleringer som tilrettelegger for essensialisme ble innført i senere utkast av læreplanen. I lys av den pågående fagdebatten om «verdens­religionsmodellen» drøftes utfordringen knyttet til essensialisering av religion, og jødedommen særskilt. Artikkelens andre del tar for seg hvordan jødedommen er fremstilt i to læreverk tilpasset LK20, Store spørsmål 8–10 fra Aschehoug og KRLE 8 fra Cappelen Damm. Analysen demonstrerer at begge læreverkene primært tar for seg religion på tradisjonsnivå, om enn på svært ulike måter.»

Nøkkelord: Essensialisme, LK20, verdensreligionsmodellen, jødedom, lærebøker, KRLE

Nedlastinger

Publisert

2023-06-21