Skolelederes erfaringer og møte med religiøst mangfold

Forfattere

  • Ole Kolbjørn Kjørven Førsteamanuensis, Høgskolen i Innlandet
  • Marianne Hustvedt Høgskolelærer, Høgskulen i Volda
  • Thor-André Skrefsrud Professor, Høgskolen i Innlandet

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.10749

Sammendrag

Artikkelen undersøker hvordan en gruppe skoleledere i den norske grunnskolen ser på ­religionsmangfoldet i skole og samfunn. Studien viser at skolelederne har en sterk bevissthet om å synliggjøre elevenes mangfoldserfaringer som en ressurs for skolefellesskapet. Samtidig synes det å være et sprik i synet på om og eventuelt hvordan religiøst mangfold kan inn­lemmes i en inkluderende skole. Skolelederne har begrenset kjennskap til trosopplærings­programmer som elevene deltar i og er usikre på relevansen trosopplæringsarenaen kan ha for skolen. Slik identifiserer artikkelen et paradoks. På den ene siden er skolelederne opptatt av en ressursorientert mangfoldspedagogikk der elevens livsverden speiles i skolens innhold. På den andre siden signaliseres det usikkerhet om og hvordan religion kan anerkjennes som en erfart dimensjon ved mangfoldet.

Nøkkelord: skoleledere, religion, mangfold, inkludering, religionsundervisning, trosopplæring

Nedlastinger

Publisert

2023-11-29