Islamskoler i Norge: Om virkelighet og idealer

Forfattere

  • Hildegunn Valen Kleive Førsteamanuensis, Høgskulen i Volda
  • Vebjørn Horsfjord Professor, Høgskolen i Innlandet (nå: dekan, Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap, VID vitenskapelige høgskole).

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.10751

Sammendrag

Denne artikkelen er basert på observasjoner og intervjuer gjort på fire islamskoler i Norge. På disse ikke-formelle trosopplæringsarenaene finner vi spenninger og forhandlinger mellom muslimske normative idealer og hverdagslivets faktiske praksiser og tenkemåter. Vi finner at både moskeledere og foreldre knyttet til disse fellesskapene ønsker å styrke normative tolkninger av islam, samtidig som det er en betydelig anerkjennelse av og aksept for at idealene ikke nødvendigvis etterleves. Informantene framhever verdien av å møtes fysisk til undervisning i en tid med mange online-tilbud. Forfatterne benytter levd hverdagsreligions­perspektivet sammen med blant annet begrepet maksimalistisk islam.

Nøkkelord: ikke-formell trosopplæring, islam, moske, ungdom, idealer

Nedlastinger

Publisert

2023-11-29