Uenighet i klasserommet – kan innsikt i Rawls’ vurderingsbyrder bidra til å håndtere uenighet?

Forfattere

  • Ole Henrik Borchgrevink Hansen Førstelektor, PhD, Høgskolen i Østfold

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.11371

Sammendrag

Denne artikkelen drøfter kritisk hvorvidt innsikt i og anerkjennelse av «vurderingsbyrdene», slik de er utformet av den politiske filosofen John Rawls, kan være et bidrag til å håndtere uenighet i skolen, og hvordan slik innsikt kan operasjonaliseres didaktisk. Artikkelen drøfter disse spørsmålene i dialog med Lars Laird Iversens begrep om «uenighetsfellesskap». Artikkelen argumenterer for at innsikt i hvordan uenighet oppstår og består vil kunne bidra til at uenighet om verdirelaterte spørsmål respekteres over tid, og på den måten kunne forsterke uenighetsfellesskapet og elevenes evne til å håndtere uenighet.

Nøkkelord: Uenighet, vurderingsbyrder, Rawls, mangfold, uenighetsfellesskap, medborgerskap

Nedlastinger

Publisert

2024-04-08