Verdier i formålsparagraf og minnematerialet etter 22. juli 2011
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.4490Sammendrag
Many of the texts and drawings from spontaneous memorial places in the Oslo area in the days after the bombing of government buildings and the shooting and killing of young people on Utøya island on July 22nd 2011, are made by children. The main focus of this article is what values these memorial utterances show that children considered important and worth fighting for in the aftermath of this event. Love and togetherness, life and human worth were often in focus in these utterances – utterances that are closely related to central values in the objects clause («formålsparagrafen») of the Norwegian Education Act, such as love for one’s neighbour, respect for human worth, diversity and solidarity. But children’s memorial utterances also indicate that the very fight for these values sometimes puts the same values under pressure: in some texts and drawings the terrorist is dehumanised and deprived of his human worth. The article gives examples of and discusses these phenomena. The theoretical perspective used in the article is Gunther Kress and Theo van Leeuwen’s grammar of western visual design.
Nøkkelord: verdier, 22. juli, barns verdier, verdier i norsk skole, visuell meningsskaping
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.