Trosopplæring og skole/kirke- samarbeid Styrket sammenheng mellom ulike læringsfellesskap – til barn og unges beste
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.4513Sammendrag
Trosopplæring og samarbeid mellom skole og kirke er og skal være forskjellig. Samarbeid med skolen følger skolens læreplan, og kirkens bidrag vil være å oppfylle læreplanens mål. Undervisningen skal ikke være forkynnende. Den norske kirkes trosopplæring er derimot forkynnende, og Stortingets vedtatte reform av denne opplæringen vektlegger identitetsutvikling sterkt. Kirkens nasjonale plan bygger derfor primært på læring som skjer ved deltakelse i menighetens fellesskap. På tross av denne forskjellen er det mye å hente på å se skole/kirke-samarbeidet og trosopplæringen i sammenheng. Da kan en legge til rette både for bedre opplæring i skolen og bedre trosopplæring i kirken. Verdien av trosopplæringens tidsavgrensede breddetiltak for alle døpte kan også styrkes på denne måten.
Denne artikkelen vil tematisere fellesskapslæring og læringsbaner og presentere eksempler på hvordan noen menigheter har utarbeidet en trosopplæring som trekker veksler både på skolens undervisning om kristendom og et planmessig skole/kirke-samarbeid. Dermed styrkes verdifulle og sammenhengende læringsbaner for døpte barn og unge.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.