Trosopplæringsplanen som kunnskapsressurs – med taus kunnskap som kilde
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.7147Sammendrag
Trosopplæring i Den norske kirke er formalisert gjennom lokale planer for trosopplæring i hver menighet. Menighetene utarbeider og videreutvikler planene lokalt, på grunnlag av føringer fra sentralt hold. I denne artikkelen bruker jeg SECI-modellen til Nonaka et al. (2000), om kunnskapsutvikling som en dialektisk prosess mellom taus og eksplisitt kunnskap, til å forstå lokale trosopplæringsplaner som systemiske kunnskapsressurser. Ved å analysere rammer, retningslinjer og ressurser for det lokale planarbeidet, viser jeg at det er en mangel på ressurser som utnytter den eksisterende tause kunnskapen i trosopplæringsarbeidet. Evalueringsrutinene er et unntak fra dette. Jeg diskuterer med bakgrunn i SECI-modellen hvordan den lokale trosopplæringsplanen og evalueringsrapportene kan spille en viktigere rolle som kollektive kunnskapsressurser, som blir utvikla og brukt i tverrfaglig samarbeid.
Nøkkelord: trosopplæring, kunnskapsutvikling, SECI, taus kunnskap, planrevisjon, evaluering
Christian education in the Church of Norway is formalised through local curricula in each congregation, documents that are created and maintained locally based on centrally given regulations and resources. The process in which the local curricula are developed, is in this article understood in terms of the SECI model of Nonaka et al. (2000), as a dialectical knowledge creation process between tacit and explicit knowledge. Analysing the regulations and resources for the local curriculum development, I find that there is a lack of resources developing the curriculum based on existing tacit knowledge, except from the given evaluation routines. I also discuss, supported by the SECI model, how the local curriculum and the evaluation reports can play a more important role as shared, collective knowledge assets, developed and used in interdisciplinary/interprofessional cooperation.Keywords: Christian education, knowledge creation, SECI, tacit knowledge, curriculum development, evaluation
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.