Først engasjement, så innhold

Bruk av serien På tro og Are i religionsundervisning i videregående skole

Forfattere

  • Audun Toft Førsteamanuensis i RLE ved Universitetet i Sørøst-Norge

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.8728

Sammendrag

Sammendrag: Artikkelen diskuterer bruken av serien På tro og Are i religionsundervisning basert på observasjoner fra et case-studie i videregående skole. Fokus er på seriens episode om buddhisme. Denne episoden er kontroversiell og har blant annet blitt kritisert av Buddhistforbundet for å fremme et feilaktig og negativt bilde av buddhismen. Likevel brukes episoden omfattende i den observerte undervisningen. Artikkelen argumenterer for at seriens underholdende og engasjerende egenskaper veier tyngst som utvalgskriterier, men at lærerne tar grep for å kompensere for problematisk innhold. Ved hjelp av medialiseringsteori ana-
lyserer artikkelen konsekvenser denne typen mediebruk får for undervisning.

Nøkkelord: På tro og Are, religionsundervisning, medier, populærkultur

 

Nedlastinger

Publisert

2021-04-08

Utgave

Seksjon

Forskning