Trosopplæring for Guds små prinsesser? Teologi, kjønn og læring i bibelbøker for barn
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.4519Sammendrag
This article presents and discusses recent Norwegian research on Bible Didactics, using the Jarle and Karina Waldemars’ Norwegian version of Carolyn Larsen’s book Princess Stories. Real Bible Stories of God’s Princesses as a starting point and case. The emphasis of the discussion is on theology, gender and learning discourses, and is being done in relation to a certain field of practice, namely the Christian Education Reform of the Church of Norway. The author shows how the curriculum/learning plan of Chrisitian Eduation seems to carry a bricolaged and accidental understanding of Bible Didactics. Recent Norwegian research on Bible Didactic, mostly done by Old Testament scholars, is being discus-
sed. The research in question shows how a moral, instrumental didactisism often dominates bible mediation for children. Our case is an excellent example of how this is gendered differently for girls and boys. The methodology of the book used as a case also relies upon an understanding as learning as acquisition less than participation and knowledge creation.
Keywords: Bible, didactics, gender, theology, learning, children
Nøkkelord: Bibel, didaktikk, kjønn, teologi, læring, barn
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.