Religions- og livssynsfagene i skolen

Authors

  • Trine Anker Førsteamanuensis og programleder for lektorprogrammet på Det teologiske Menighetsfakultet.

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.4673

Abstract

Når dette nummeret av Prismet kommer ut, har høringsrunden for det nye RLE-faget i grunnskolen nylig vært gjennomført. Forslaget fra Kunnskapsdepartementet om at det settes inn en K for kristendom i fagets navn (KRLE) samt at kristendomsandelen fastsettes til om lag halvparten av undervisningen, er tatt dårlig imot i de fleste fagmiljøene. Mange mener at dette er svak symbolpolitikk som fremmer majoritetens interesser på bekostning av minoritetenes, og at en prosentfordeling av undervisningstemaer er en kunstig måte å forholde seg til undervisning på. Endringen gjelder imidlertid ikke faget Religion og etikk i videregående skole, men kan ha den konsekvens at elevene i fremtiden vil ha mindre kunnskap om andre religioner og livssyn enn kristendommen.