Leir som varer?

Authors

  • Solveig Gjesdal Leder i Acta Oppland

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.4674

Abstract

Hva skjer egentlig på leir, og har erfaringer fra leir overføringsverdi? Denne refleksjonsartikkelen diskuterer hvorvidt erfaringer konfirmanter gjør på konfirmantleir er avgrenset til leirens fellesskap og rutiner, avgrenset av tid og sted, eller om konfirmanter her gjør erfaringer som de kan ta med seg videre til sin lokale menighet og sin egen hverdag. Jeg gir et innblikk i «leirverdenen» på bakgrunn av observasjon av tre konfirmantleirer og intervjuer med åtte konfirmanter i forbindelse med leirene. Funnene belyses med teori om praksisfellesskap. Artikkelen argumenterer for at leir og fellesskap i lokalmenigheten kan være det samme praksisfellesskapet, og at leir kan være med på å føre konfirmanter inn i menighetens fellesskap. Artikkelen bygger på masteravhandlingen Konfirmantleir – en «boble»? (2014) i kirkelig undervisning ved Det teologiske Menighetsfakultet.