Det fleirkulturelle perspektivet i grunnskolelærarutdanningane
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.5589Sammendrag
The article focuses on multicultural education in the Norwegian teacher education programs. We ask to what extent the student teachers experience achieving relevant competence. The findings indicate that the student teachers are relatively satisfied with the competence and skills they achieve. However, they ask for more specific knowledge about the pupils’ religious and cultural background. Knowledge about these factors could, according to the student teachers, be given through a compulsory element in the curriculum focusing on religion and culture. The findings seem to be in accordance with other researches which show that multicultural competence requires that the teachers have knowledge about the cultural background of the different minority groups. On the other hand, it seems like the students are not to any great extent aware that minority students tend to be overrepresented in special education and compensatory actions in schools. This finding indicates that there is a need for putting more emphasis on critical thinking with regards to multiculturalism in the teacher education programs in Norway, and an analytical approach in this context.
Keywords: teacher education, multicultural education, critical multiculturalism, religion, culture, Banks
Nøkkelord: lærerutdanning, flerkulturell utdanning, kritisk multikulturalisme, religion, kultur, Banks
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.