Hvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?

Forfattere

  • Lars Unstad Førsteamanuensis i KRLE, Institutt for lærerutdanning (ILU), NTNU

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.10088

Sammendrag

Denne artikkelen tar for seg kjerneelementene i læreplanen Kunnskapsløftet 2020. Gjennom en analyse av dokumentene som utgjorde forarbeidet til læreplanen, viser jeg hvordan fag­spesifikk literacy utgjør et teoretisk bakteppe som kan kaste lys over hvordan vi kan forstå og anvende kjerneelementene i skole og lærerutdanning. Sammenhengen mellom vitenskapsfag og skolefag står sentralt. En slik sammenheng innebærer også en drøfting av hvordan universitetsfagenes spesifikke arbeidsmåter kan trekkes inn i det faglige arbeidet i skolen gjennom didaktisering, det vil si en bearbeiding og tilrettelegging av arbeidsmåtene for elever i skolen. For fagene KRLE og Religion og etikk gir jeg deretter en kort refleksjon over hvert enkelt kjerneelement i lys av fagspesifikk literacyteori, med en påfølgende drøfting av implikasjoner og utfordringer for skole og lærerutdanning.

Nøkkelord: Kjerneelementer, bærende ideer, KRLE og Religion og etikk, fagspesifikk literacy, didaktisering

Nedlastinger

Publisert

2023-01-18