Å innta (de) andres perspektiv – en fenomenologisk undersøkelse av kjerneelementene i KRLE og RE i LK20

Forfattere

  • Tonje Baugerud Førsteamanuensis i RLE, OsloMet

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.10619

Sammendrag

I denne artikkelen fokuserer jeg på kjerneelementet «Kunne ta andres perspektiv» som del av de nye kjerneelementene i fagene KRLE og Religion og etikk (RE). Jeg reflekterer over hvordan kritiske raseperspektiver og en fenomenologisk tilnærming kan utfordre og utvikle tankene og perspektivene som presenteres i kjerneelementet. Artikkelen gir en kort innføring i fenomenologi, med særlig vekt på Sara Ahmeds skeive fenomenologi, samt en begrunnelse for hvorfor fenomenologi er nyttig for KRLE- og RE-lærere. Den fenomenologiske undersøkelsen fordrer en forståelse av og innsikt i norsk kolonihistorie, og jeg gir overblikk over noen historiske linjer og hva dette innebærer i dag. Bevisstheten om denne historiske arven vil implementeres i en fenomenologisk undersøkelse av de nye kjerneelementene i KRLE og RE. Artikkelen viser hvordan de nye kjerneelementene er forankret i et sentralisert, hvitt perspektiv og hvilke utfordringer dette stiller lærere, elever og skolen overfor, og demonstrerer hvordan desentraliserte perspektiver kan bidra til å motvirke diskriminering og rasisme i KRLE- og RE-faget.

Nøkkelord: KRLE, kjerneelement, rasisme, fenomenologi, norsk kolonihistorie

Nedlastinger

Publisert

2023-10-05

Utgave

Seksjon

Forskning