«Jeg tror jo alle ble slitne etter hvert». En kvalitativ undersøkelse av norske religionslæreres arbeidssituasjon under koronanedstengingen våren 2020

Forfattere

  • Kristine Toft Rosland Førstelektor, Universitetet i Sørøst-Norge, Porsgrunn
  • Audun Toft Førsteamanuensis, MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.10621

Sammendrag

Hvor mye autonomi opplevde norske lærere å ha under koronanedstengingen våren 2020? I denne artikkelen presenterer vi funn fra en intervjustudie som inkluderte ni lærere fra ulike norske videregående skoler. Disse funnene diskuteres opp mot spørsmål knyttet til profesjonell autonomi og profesjonelt ansvar. Vi finner at lærerne opplevde stor grad av frihet når det kom til å planlegge og gjennomføre egen undervisning i tråd med egne profesjonelle standarder i denne perioden. Men de strakk seg også langt over normale grenser for arbeidstid og -mengde. Vi vil argumentere for at dette stammer fra en sterk profesjonell ansvarsfølelse som blir forsterket av den ekstraordinære situasjonen. Dette diskuterer vi videre inn i den større pedagogiske debatten om autonomi, ansvarliggjøring og læreplankontroll.

Nøkkelord: hjemmeundervisning, Covid-19, autonomi, profesjonelt ansvar

Nedlastinger

Publisert

2023-10-05

Utgave

Seksjon

Forskning