Men er det sant? Et bredt forsvar for at man kan og bør diskutere sannhetsinnholdet i religioner og livssyn
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.6266Sammendrag
Burde det gis mer plass i religionsundervisningen til å diskutere hvorvidt påstander som hevdes i religioner og livssyn, er sanne? Denne artikkelen argumenterer for at elever både kan og bør diskutere sannheten i religioner og livssyn i større omfang enn det gjøres i dag. Fremgangsmåten er å gi en bred, samlet begrunnelse for dette, og artikkelen tar for seg fem typer innvendinger: epistemologiske, religionsvitenskapelige, pedagogiske, etiske og praktiske. De epistemologiske og religionsvitenskapelige innvendingene handler hovedsakelig om at man ikke (med rimelighet) kan diskutere religioners og livssyns sannhet, mens de øvrige argumentene hovedsakelig handler om at man ikke bør gjøre det.
Nøkkelord: Sannhetsspørsmål i religionsundervisning; religionskritikk
Abstract:
Should religious education give more space to discuss whether claims made in religions and worldviews are true? This article argues that pupils both can and should discuss the truth of religions and worldviews to a larger extent than what is done today. It proceeds by offering a comprehensive justification for this claim, discussing five kinds of objections: epistemological, religious, pedagogical, ethical and practical. The objections from epistemology and religious studies are mainly that one cannot justifiably discuss the truth of religions and worldviews, while the other objections are mainly that one should not.
Key words: Questions of truth in religious education; critique of religion
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.