Livsmestring i kirke og skole. Å kunne møte livet i gode og onde dager
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.6858Sammendrag
Begrepet livsmestring gir en umiddelbar forestilling om at det handler om å mestre livet, å klare seg i både medgang og i motgang, å kunne håndtere det livet gir. Men begrepet brukes i flere sammenhenger, og i faglitteraturen legges det vekt på at mestring består av komplekse og uoversiktlige prosesser.
Livsmestring har kommet inn som ett av tre tverrfaglige tema i den nye overordnede delen av skolens læreplanverk. I kirkelig sammenheng er dette ikke lenger et nytt begrep: Det er snart et tiår siden Plan for trosopplæring. Gud gir - vi deler kom, der livsmestring er en uttalt del av formålet. I denne artikkelen vil jeg se på hvordan begrepet brukes direkte i plan for trosopplæring og skolens læreplan og gjøre en sammenlikning. For å forstå begrepet bedre, vil jeg hente fram mestringsteori som gir innspill til hva mestringens vilkår kan være. Jeg vil også trekke inn noen andre relevante begrep som gir innspill til refleksjonen om livsmestring; relasjonskompetanse, livskompetanse og empowerment. Avslutningsvis vil jeg sette fokus på hva det betyr at livsmestring er en sentral del av formålet innenfor både skole og kirke.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.