Refleksjoner om menighets- pedagogikk ved et jubileum
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.8214Abstract
IKO startet i 1945 i beskjedne kår som et Kristelig Pedagogisk Kontor med vekt på de fagligpedagogiske oppgavene. Instituttets grunnlegger Bjarne Hareide, som var instituttstyrer fram til 1971, knyttet til seg en vitenskapelig skolert gruppe som preget de første tiårene. Tidsskriftet Prismet ble et viktig talerør for den religionspedagogiske utviklingen. Fra starten av var skolen og hjemmet i sentrum, etter hvert ble den menighetspedagogiske utvikling sentral, med satsingen på dåpsopplæringen. Under 50-årsjubileet i 1995 valgte IKO Røtter til liv som motto. Jeg arbeidet da som instituttstyrer, og hadde fulgt utviklingen på det kirkelig-pedagogiske felt i ulike roller: som konfirmasjonskonsulent i Kirkerådet fra 1979 med ansvar for innføring av Plan for konfirmasjonstiden (PKT), som prest i en femårsperiode fra 1985 i Brasil, der jeg var med i kirkens kateketikk-utvalg, og deretter som instituttstyrer i en periode til 1996 med sterkt engasjement i Det Lutherske Verdensforbund (LVF).
I denne artikkelen belyser jeg noen trekk ved utviklingen av norsk menighetspedagogikk. Det har ved de tidligere jubileer vært skrevet mye om de første 50 år, og det med god grunn. Jeg har valgt å fokusere på den siste del av historien, og trekker fram aspekter som i liten grad har vært belyst. Aktørperspektivet vil prege valg av tema, særlig fordi møtet med den latin-amerikanske religionspedagogikk i så stor grad har preget mitt faglige engasjement (Pettersen 2007).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Contents published in editions of Prismet in volumes predating 2017 are protected by the Norwegian Copyright Act (http://www.wipo.int/wipolex/en/details.jsp?id=3232). Text and other material published in these journal volumes can only be shared and republished with written permission from article rights holders.
Starting from 2017, the content published in Prismet is - unless otherwise is stated - licensed through Creative Commons License BY-NC 4.0. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Content can be copied, distributed and disseminated in any medium or format under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
Non-Commercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notice: No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Authors who publish in Prismet accept the following conditions:
Author(s) retains copyright to the article and give Prismet rights to first publication while the article is licensed under the Creative Commons CC BY-NC 4.0. This license allows sharing the article for non-commercial purposes, as long as the author and first publishing place Prismet are credited.
The author is free to publish and distribute the work/article after publication in Prismet, as long as the journal is referred to as the first place of publication. Submissions that are under consideration for publication or accepted for publication in Prismet cannot simultaneously be under consideration for publication in other journals, anthologies, monographs or the like. By submitting contributions, the author accepts that the contribution is published in both digital and printed editions of Prismet.