Vikinger og munker i nabolaget
De historiske linjer som en ressurs i skole-kirkesamarbeid og trosopplæring
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.8215Abstract
I et samfunn som blir mer pluralistisk og mangfoldig, kan betydningen av kunnskap om historiske røtter være mer betydningsfullt enn noen gang for den oppvoksende generasjon.
Kirken besitter viktige ressurser for et lokalsamfunn med tanke på den lokale historieformidling. Den nye læreplanen gir kirken mulighet til å være en god samarbeidspartner for skolen innenfor flere fagområder. Men de historiske linjene er også viktige med tanke på trosopplæringen. Å kjenne historien til sin lokale kirke, å ha kunnskap om troens lange tradisjoner kan også skape nærhet til dåpens og fellesskapets betydning for hvert enkelt individ.
Denne artikkelen handler om et breddetiltak vi i Nes kirkelige fellesråd arrangerte for 4.–6. klassinger høsten 2019. Tiltaket består av to samlinger, hvor den første samlingen er et undervisningsopplegg som i utgangspunktet videre er tenkt som et skole-kirkesamarbeid. Den andre samlingen bygger videre på kunnskapen fra første samling, men er et trosopplæringstiltak lagt opp som en samling hvor de voksne er medvandrere sammen med barna. Begge samlinger kan også brukes individuelt.
Published
Issue
Section
License
Contents published in editions of Prismet in volumes predating 2017 are protected by the Norwegian Copyright Act (http://www.wipo.int/wipolex/en/details.jsp?id=3232). Text and other material published in these journal volumes can only be shared and republished with written permission from article rights holders.
Starting from 2017, the content published in Prismet is - unless otherwise is stated - licensed through Creative Commons License BY-NC 4.0. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Content can be copied, distributed and disseminated in any medium or format under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
Non-Commercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notice: No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Authors who publish in Prismet accept the following conditions:
Author(s) retains copyright to the article and give Prismet rights to first publication while the article is licensed under the Creative Commons CC BY-NC 4.0. This license allows sharing the article for non-commercial purposes, as long as the author and first publishing place Prismet are credited.
The author is free to publish and distribute the work/article after publication in Prismet, as long as the journal is referred to as the first place of publication. Submissions that are under consideration for publication or accepted for publication in Prismet cannot simultaneously be under consideration for publication in other journals, anthologies, monographs or the like. By submitting contributions, the author accepts that the contribution is published in both digital and printed editions of Prismet.