Kan filosofen Michel Foucault få barnehageplass?
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.5584Sammendrag
Barnehagen er blitt en sentral og nødvendig del av hverdagen for småbarnsfamilier, både som velferdstilbud og som pedagogisk virksomhet. Barnehagens formålsparagraf sier at barnehagen skal fremme demokrati, bygge på verdier som likeverd og respekt, barns rettigheter understrekes, og barn skal i større grad ha fått innflytelse over sin egen hverdag. Filosofi, religion og etikk er et av fagområdene rammeplanen sier det skal arbeides med, men undersøkelser viser at fagområdet oppfattes som krevende, og at det arbeides lite med dette (St.meld. 41 2009). Dette er tankevekkende. Nettopp filosofi, etikk og religion kan skape rom for undring og tenkning, og være et viktig bidrag til å realisere barnehagens formål. I en hverdag med asymmetriske forhold mellom små barn og voksne, kan refleksjon omkring maktforhold og rutiner være med på å realisere barnehagens grunnleggende verdier. Denne artikkelen er et innspill til hvordan filosofen Michel Foucaults tenkning kan bidra til arbeidet med fagområdet filosofi, etikk og religion med formål om medvirkning og demokrati i barnehagehverdagen.Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.