Lærergrupper på Facebook II
RLE-lærergruppa og andre møteplasser
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.7877Sammendrag
I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen har per januar 2020 over 2 800 medlemmer. Vi har samlet inn data på innhold og aktivitet i gruppen over en ettårsperiode fra 2018 til 2019 og kombinert en kvalitativ og kvantitativ koding av alle postene, samt hvem som poster. I denne andre artikkelen sammenligner vi RLE-lærergruppa med Religionslærerforeningen og andre tidligere, ikke-digitale møteplasser i det religionspedagogiske og didaktiske feltet. Vi viser at RLE-lærergruppa er unik ved at den er den eneste møteplassen og samlingspunktet for religionslærere på alle trinn over hele landet. Den styrker skole–akademias forbindelser ved å fasilitere kommunikasjon mellom lærere, lærerstudenter og lærerutdannere. Vi argumenterer videre for at gruppen bidrar til en vertikal integrering i det religionsdidaktiske feltet som bryter med det tradisjonelle hierarkiet mellom skole og akademia.
Stikkord: Facebook, religionslæreren, det religionspedagogiske feltet, det religionsdidaktiske feltet, Religionslærerforeningen, skole og akademia[1]
[1] Takk til Geir Skeie og Moumita Sen for innspill på ulike tidspunkt i prosessen. Takk også til Ann Midttun, Elisabeth Haakedal, Kari Repstad, Liv Gundersen og Sverre Mogstad for informasjon om ulike deler av religionspedagogikkens organisatoriske historie.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.