Effektive og trygge budskap i folkeopplysning mot selvmord

Forfattere

  • Egil Haga
  • Hanne Sofie Wernø Nilsson
  • Christine Mohn
  • Lars Mehlum

DOI:

https://doi.org/10.5617/suicidologi.11341

Resumé

Regionale folkeopplysningskampanjer med nasjonal overbygning skal som en del av Regjeringens handlingsplan for forebygging av selvmord 2020–2025 gjennomføres i helseregionene. Kampanjene skal gjennomføres som ledd i en flernivåintervensjon. Den mannlige delen av befolkningen er prioritert målgruppe, og man skal innrette informasjonen både mot risikoutsatte og den risikoutsattes sosiale nettverk. Det overordnete målet er å øke hjelpsøking ved selvmordstanker, hos grupper i befolkningen som ellers ikke ville søkt hjelp. Det overordnete kampanjebudskapet er «Snakk om selvmordstanker – det kan redde liv». I denne artikkelen gjør vi rede for problemstillinger knyttet til hvordan budskapene skal være effektive, med tanke på å skape oppmerksomhet og føre til økt hjelpsøking, men samtidig trygge i den forstand at de ikke skal føre til utilsiktede negative effekter i befolkningen som helhet eller i undergrupper. Ved utforming av enveiskommunikasjon om selvmordstematikk må man på den ene siden ta i bruk effektive mediestrategier for nå ut til ønskete målgrupper. På den annen side må man være oppmerksom på hvordan budskapene kan virke forskjellig på ulike grupper og tilstrebe nøkterne og håpsorienterte budskap. Gjennomgangen peker på problemstillinger vedrørende effektivitet og trygghet som bør undersøkes nærmere forskningsmessig.

Publiceret

2024-03-21