Godt utført førstehjelp kan representere et vendepunkt for personer med selvmordstanker!

Authors

  • Dag Willy Tallaksen
  • Johan Lindmark

DOI:

https://doi.org/10.5617/suicidologi.2185

Abstract

Selvmordstallene i Norge er økende og det berører mange av oss. Mangelen på språk og trening i å snakke om selvmordstanker gjør at dette er et problem som lett underkommuniseres. Trening i å snakke om selvmordstanker er trolig en forutsetning for å få til større åpenhet. Kurset “Førstehjelp ved selvmordsfare” legger vekt på bevisstgjøring av holdninger og trening i å snakke om vanskelige tema. Vivat selvmordsforebygging ønsker at det skal bli like selvfølgelig å gripe inn ved selvmordskriser som det er å starte hjerte/lungeredning. For å få til dette kreves et krafttak innen utdanning av førstehjelpere. Kurset “Førstehjelp ved selvmordsfare” ble introdusert i Norge i 1998. Vi står nå overfor den andre stor revisjonen av kurset. Denne gangen legges det enda tydeligere vekt på førstehjelpsaspektet. Betydningen av sikkerhet og tydelig lederskap i krisesituasjoner understrekes. En godt utført førstehjelpsintervensjon vil kunne representere et vendepunkt for den som står i fare for å miste sitt liv. Den interaktive undervisningen som har vært kursets varemerke videreføres. Dette er et av de mest anvendte selvmordsforebyggende kurs på verdensbasis. Norge er tidlig ute med denne faglige oppdateringen. Suicide figures are increasing in Norway and it affects many of us. The lack of language skills and training in talking about suicide makes this a problem that can be easily under-communicated. Training in talking about suicide is probably a prerequisite for achieving greater openness. The ASIST workshop focuses on raising awareness of attitudes and practice in talking about difficult issues. Vivat selvmordsforebygging would like it to be equally self evident to intervene in suicidal crises as it is to start the heart / lung resuscitation. To achieve this requires a major effort in the education of first aid interventions. The ASIST workshop was introduced in Norway in 1998. We now face the second major revision of the workshop. This time it will be even more pronounced emphasis on the first aid aspect. The importance of security and clear leadership in crisis situations is emphasized. A well done first aid intervention could represent a turning point for those who are in danger of losing their lives. The interactive teaching that have been the workshop's trademark will be continued. This is one of the most used suicide prevention workshops worldwide. Norway is in forefront with this update.

References

Aarsæther, E. (2011). Veileder. Redningstjeneste og personer med økt selvmordsrisiko. Oslo: Norsk Folkehjelp Sanitet.

PMid:20400116

American Heart Association. (2013). Webside. Hentet fra http://www.heart.org/HEARTORG/

Cross, W., Matthieu, M.M., Lezine, D. & Knox, K. L. (2010). Does a brief suicide prevention gatekeeper training program enhance observed skills? Crisis. 31(3), 149-159.

http://dx.doi.org/10.1027/0227-5910/a000014

PMid:20573609 PMCid:PMC2913886

Grøholt, B. (2007). Unge og gjentatte selvmordsforsøk. Suicidologi 12 (3), 8-11.

Heiermark, I. (2004). Selvskading - å leve med seg selv og andre. Tidsskrift for psykisk helsearbeid. 1(3), 49-56.

Herrestad, H. & Larsen, K. (2012). Kartlegging, observasjon og vurdering av selvmordsrisiko. RVTS-øst. Hentet fra http://ost.rvts.no/Images/assets/dokuments/ost/vurdering%20av%20selvmordsrisiko%20jan2012.pdf

King, K.A. & Smith, J. (2000). Project SOAR: a training program to increase school counselors' knowledge and confidence regarding suicide prevention and intervention. J Sch Health. 70(10), 402-406.

http://dx.doi.org/10.1111/j.1746-1561.2000.tb07227.x

PMid:11195950

Leira, H.K. (2003). Det gode nærvær: kulturens psykologiske betydning. Bergen: Fagbokforlaget.

LivingWorks. (2004). Suicide Intervention Handbook. Calgary: LivingWorks Education.

LivingWorks. (2013). A Brief History - The formation of LivingWorks the Business. Hentet fra http://www.livingworks.net/page/A%20 Brief%20History

McConnell, A. & Drennan, L. (2006). Mission Impossible? Planning and Preparing for Crisis. Journal of Contingencies and Crisis Management, 14(2), 59-70.

http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-5973.2006.00482.x

Mehlum, L. (September, 2012). Selvmordsforebygging- hvilke tiltak har effekt? Forelesning ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Kjeller. 10. sept. 2012.

Meld. St. 47 (2008-2009). (2008). Samhandlingsreformen. Rett behandling - på rett sted -til rett tid. Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet.

Moe, A. & Ribe, K. (2007). Selvskadingens dynamikk. Oslo: Universitetsforlaget.

Nasjonalt folkehelseinstitutt. (2012). Helsetilstanden i Norge: Selvmord og selvmordsforsøk. Oslo: Nasjonalt folkehelseinstitutt. Hentet fra http://www.fhi.no/faktaark. Sist oppdatert 05.12.2012.

Nybø, R.K. (2007). Fra tabu til tema. Kristiansand: lj-forlaget. Sosial- og helsedirektoratet. (2007). Evaluering av undervisningsprogrammet Vivat. Sluttrapport. Oslo: Rambøll Management.

Tallaksen, D.W., Bråten, K., & Tveiten, S. (2013). "…You are not particularly helpful as a helper when you are helpless". Vård i Norden. Nordic Journal of Nursing Research. 33(1),46–50.

http://dx.doi.org/10.1177/010740831303300110

Williams, M. (2001). Suicide and attempted suicide. London: Penguin Books.

World Health Organisation. (1999). Figures and Facts about Suicide. Geneva: WHO. Hentet fra http://whqlibdoc.who.int/hq/1999/WHO_MNH_MBD_99.1.pdf

Published

2015-06-01