SOS-chat - krisetjeneste over internett

Forfattere

  • Lene Hopland Bergset

DOI:

https://doi.org/10.5617/suicidologi.1906

Sammendrag

Høsten 2010 åpnet Kirkens SOS en anonym chatte-tjeneste i tillegg til våre telefon- og eposttjenester. I 2014 endte vi opp med å besvare nærmere 7000 samtaler via SOS-chat. Antallet besvarte samtaler har økt jevnlig fra starten på tross av at tjenesten ikke har vært synliggjort. Vi chatter hovedsaklig med jenter fra 13 til 19 år; de forteller om en høy emosjonell smerte og gir ofte uttrykk for at de forteller sin historie for aller første gang. Vi opplever at mange av samtalene er preget av skam og en stor mangel på egenkjærlighet. Det største temaområdet er selvmord (57 %) hvorav 17 % blir vurdert av våre frivillige medarbeidere som alvorlige eller akutte selvmordsamtaler. Denne artikkelen gir en kort introduksjon til Kirkens SOS sine erfaringer med å drive SOS-chat, forskjellen mellom chat og muntlige samtaler, metode, opplæring, tematikk, hvem som chatter med oss og veien videre. Noen av konklusjonene er at chat er tids- og ressurskrevende, og at vi når en potensielt selvmordsnær gruppe av ungdommer vi ikke har nådd før. Vi skal fremover arbeide aktivt for å nå flere gutter og menn via chatten.

Referanser

Suler, J. (2004). The online dishibition effect. Cyberpsychology & behavior, 7 (3),

s. 321– 326. Mary Ann Liebert, Inc. publishers

Vaage, O.F. (2014). Norsk mediebarometer 2013. Statistiske analyser. s. 58. Oslo: Statistisk sentralbyrå

Øia, T. Ung i Oslo 2012, nøkkeltall. NOVA notat nr. 7/12. Oslo, NOVA

Nedlastinger