Atmosfære på museum – at (be)gribe en stemning
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.2999Emneord (Nøkkelord):
atmosphere, Bakkekammen 45, Bedre Byggeskik, bodily presence, ecstasies, house museums, moods, poetic representationSammendrag
Atmospheres are strange – evasive and yet profound. Bound to space, they can a ect our very being by colouring our perception and in uencing our moods. In this article I will demonstrate how an awareness of the atmospheres in the house museum of the architect Marius Pedersen can provide a comprehension of the ambiguity in Bedre Byggeskik’s architectural project – an ambiguity that has proven di cult to grasp otherwise. rough an exploration of the two dominant spaces (the front garden and the entrance room), I will focus on the potentials of the atmospheres as ways of recognizing the actual house as the object of the house-museum. Because of their uncertain status of being ”in-between” (as in- between subject–object, consciousness–unconsciousness, material–immaterial), the atmospheres o er a kind of evocative communication that exceeds the deliverance of ”facts”. e experiencing of atmospheres o en evokes past experiences of similar atmospheres that a ect the moods of the house museum’s guests. ese moods can be considered existential given that they simultaneously contain the past, the present and the possible future in a privileged space in-between re ection and emotion.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.