Museum pedagogy and the evocation of moments of responsibility
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3079Emneord (Nøkkelord):
museum education, difficult exhibitions, sexual violence, responsibility, learning, sensibilitySammendrag
In 2010–11, an exhibition entitled It’s not Your Fault! was on display at The Women’s Museum in Denmark. The museum aimed to contribute to the prevention of rape by giving young people, who were the target group, a sense of shared responsibility for the prevention of rape. In this article, the museum’s hopes regarding the prevention of rape are read as a hope of deepening of responsibility. The exhibition is approached as a conglomerate of didactic materials and contents that may encourage visitors to engage in educational relations with the museum regarding traumatic events of sexual violence. The potential of the design and dramaturgy of the exhibition to evoke moments of ethical responsibility is explored. Inspired by Emmanuel Lévinas, the article discusses the joint emergence of learning and responsibility, and approaches ethical responsibility in the double sense of response and care. This particular point in grounding ethics in education is discussed in relation to central features of the exhibition. It is suggested that such features, like the poetic re-interpretations in the exhibition, have the potential of meeting and unsettling the visitor and lay the grounds for ethical responsibility and for critical re-thinking. However, it is also discussed how the exhibition represents controversial issues in regard to displaying the subject.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.