“How do you know that?” A study of narrative and mediation at an archaeological excavation site
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3092Emneord (Nøkkelord):
public archaeology, narrative, excavation site, meaning making, museum education, interaction analysis, field tripSammendrag
The public’s growing interest in archaeology in recent years is reflected in increased visits to excavation sites, part of a trend coined in the research as Public Archaeology. Public visits are often sponsored through museum outreach and education programmes for schools and families, offering diverse activities and encounters with archaeologists in the field. Yet there are few empirical studies of archaeologists’ mediation practices in these settings and what such interactions may mean for visitors’ learning about history and past cultures. This study empirically investigates a museum’s archaeological excavation site as a setting for students’ meaning making in the subject of history at the upper secondary level (17–19 years old). Interactional data from a school field trip to an excavation site are analysed to explore which archaeological knowledge, narratives, and semiotic resources archaeologists draw on when communicating interpretations of Norwegian history to this learner public. In contrast to developments in archaeological research perspectives over several decades, our analysis identifies processual archaeology as the predominant narrative that archaeologists’ draw on in their interactions with the young people visiting the site. We reflect on the implications of this finding in light of the educational aims, which focus on communicating the complex relationship between archaeology and historical interpretations. The overall aim of the article is to contribute to the development of learning perspectives and research methods that may be relevant for museums’ educational practices at archaeological excavation sites.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.