Samene – et folk uten forhistorie? En analyse av samiske museers utstillinger med vekt på hvordan samisk forhistorie presenteres i utstillingene.
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3135Emneord (Nøkkelord):
sami museums, exhibitions, prehistory, social archaeologySammendrag
This Ph.D. project is connected to the Patterns of Cultural Valuation research project, which seeks to investigate how different ethnic groups and minorities have been presented and represented in Norwegian museums of cultural history during the last 150 years. I wish to analyze exhibitions at Sami museums in Norway, Sweden and Finland, with a special emphasis on how Sami prehistory is presented in these exhibitions. The starting point of my project is the research done on Sami archaeology within the last 25 years. I wish to investigate how, and to which extent, this research is being presented in the exhibitions. Exhibitions at Sami museums have been criticized for representing Sami culture as static and timeless, and in this way reproducing old-fashioned ethnographic stereotypes and doing a kind of “self orientalization”. Is it possible to avoid this within the confines of traditional ethnographic and historical-chronological representation? Sami museums are an arena where several potential problematic aspects with the museum institution in general are highlighted. Questions like Whose past? Whose land? Who has the right to represent and to be represented? are being asked. Historically, the Sami people have been presented as the exotic “other” in the national museums in Norway, Sweden and Finland. What happens when the Sami make their own exhibitions and represent themselves? And how have the national museums adapted to this new museum reality? To be able to study this, I have also included national museums with exhibitions of Sami culture and history in the analysis.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.