1: Digital Heritage. 2: Theorizing Digital Cultural Heritage – A Critical Discourse. 3: New Heritage. New Media and Cultural Heritage
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3225Sammendrag
1: M. Ioannides, A. Addison, A. Georgopoulos, 155 L. Kalisperis (Eds.): Digital Heritage. Proceedings of the 14th International Conference on Virtual Systems and Multimedia.
2: Fiona Cameron & Sarah Kenderdine (Eds.): Theorizing Digital Cultural Heritage – A Critical Discourse.
3: Yehuda E. Kalay, Thomas Kvan & Janice Af- fleck (Eds.): New Heritage. New Media and Cultural Heritage.
På en konference om Digital Heritage i Cypern i efteråret 2008 kunne man under en kulturel udflugt til den udgravede oldtidsby Pafos (World Cultural Heritage Site) besigtige nogle af Middelhavsområdets fineste gulvmosaikker i rester af rigmandsvillaer fra det 2.-5. århundrede f.Kr.; mosaikkerne af marmor og sten gengav scener og motiver fra den græske mytologi, ord og fantasi omsat til faste billeder, en formidling til levende brug og agtelse af noget både identitetsmæssigt og æstetisk betydningsfuldt for mennesker. Den (tyskfødte) græske guide fortalte (på engelsk) turdeltagerne ikke blot om de mageløse mosaikkers materiale og bevaring, men genfortalte også de afbildede mytologiske historier; entusiastisk, stolt og beretteglad formidlede han de gamle billeder tilbage til nutidige levende ord. Nogle deltagere fotograferede imens på livet løs med deres digitalkameraer til senere fremkaldelse og zoomende gensyn på skærme og power-point og i papirprint, medens andre købte turistbøger med tegnede gengivelser og farvefotos. Historiske klenodier har gennemløbet og rummer mange formidlingsformer. Og så er det jo – med støvvarmen og den lette brise fra havet, som dengang - først det visuelle iindtryk af de rigtige mosaikker der sætter sig fast, dernæst er det begejstringen i guidens levende ord man husker, og så til sidst de digitale fotos - selv nok så fokuserede og styringsmulige. Er det sådan oplevelses-, erindrings- og forståelsesrækkefølgen er?
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.