Local heroes – memory in action in the late renaissance garden
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3230Emneord (Nøkkelord):
Renaissance memory, Hero of Alexandria, Pneumatics, neo-Platonism, the Villa d’Este at Tivoli, the Villa Medici at Pratolino, the Hortus Palatinus at Heidelberg, museum, strategy of ‘visible listening’Sammendrag
Hero of Alexandria was a prolific inventor who lived in the 1st century CE and whose writings enjoyed a marked resurgence of popularity in Renaissance Europe. The Greek original of Hero’s most influential text, the Mechanics, was lost early, and was only transmitted to the West in Arabic. The Greek text of his less important – and possibly unfinished – work on Pneumatics, however, found its way to Europe after the fall of Constantinople, where it had been preserved in what Will Noel calls ‘the Ark for ancient literature’.
Texts often precede performance, but are equally often the consequence of a tradi- tion of ‘situated’ or maker’s knowledge. This paper looks at the ways in which knowledge became ‘resituated’ in the practice of Renaissance engineers, artists and garden architects through the rediscovery and diffusion of Hero’s Pneumatics. It explores why Hero’s Pneumatics enjoyed such new-found popularity in the 15th and 16th centuries, how Hero’s texts were transmitted and interpreted, and to whom. The paper will argue that this revival in interest was due in part to the near-contemporary recovery of other classical texts, such as those by Archimedes, Vitruvius and Hermes Trismegistus. Finally, the paper will argue that the Renaissance memory of Hero’s Pneumatics is best understood through built works rather than texts, and that these works played an important cultural and ideological role in the revival of neo-Platonism and neo-Pythagorean thought in post-Reformation Europe, losing their potency only with the end of the Thirty Years War.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.