Cultural Heritage and Ownership
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3269Sammendrag
Ph.d.-seminar arrangeret i et samarbejde mellem forskerskolerne MAST og Kulturarvens forskerskole. Syddansk Universitet, Campus Esbjerg, 20.-22. november 2006.
On 20-22 November 2006, a PhD seminar on cultural heritage and ownership was arranged by the Research School for Studies in Maritime and Coastal Environment, Heritage and Sustainable Tourism (MAST) and the Danish Research School of Cultural Heritage. The seminar was hosted by the University of Southern Denmark, Campus Esbjerg and aimed at presenting different perspectives on cultural heritage in current international research. Lecturers and PhDs from Denmark, Sweden, Norway, England, Poland, Portugal and Israel fully demonstrated the broad range of approaches. In spite of a great variety in contributions from history, anthropology, archaeology, ethnology, tourism studies, conservation studies and engineering, many shared themes could be identified, such as how cultural heritage can be (mis)used in both the experience economy and tourism, in the construction of identities and within nation states. Themes such as inclusion and exclusion through selection and classification, the idea of felt and formal ownership, and the notion of authenticity where also discussed.
These last 10-20 years have seen an enormous spread of the notion of cultural heritage and its very broad use, to the point where an adequate definition no longer seems possible. Even though emphasis on our historic inheritance can be positive, it is also cruci- al to undertake scholarly debate and discus why and how the notion is used and applied. The contributors to the seminar, both lecturers and PhDs, managed to demonstrate that scholarly diversity is no obstacle to mutual inspiration and fruitful contributions to a shared, critical stance in the field of cultural heritage.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.