Nyt udstillingsprogram på J.F. Willumsens Museum: ”Sansning og tænkning”
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3281Emneord (Nøkkelord):
communication between the art work and the spectator, activating the guests, the artistic process, art works from the “bottom” of the archives, many different accessions and artistic working methodsSammendrag
In conjunction with the building of a new wing for The Danish J.F. Willumsen Museum, Frederikssund, inaugurated in 2005, a new concept for the exhibition was prepared. The development of the new programme was based on several different considerations related to the collection and to current research in art perception, as well as to modern art fora in which the spectator actually becomes a part of the work of art. Many different introductions to the works were thus prepared, in which the spectator becomes involved in a range of different ways. In addition, all the new exhibition rooms were designed for a specific purpose and arranged completely differently as regards both subjects and the substances used. For example, the Room for Meditation, with three monumental paintings depicting J.F. Willumsen’s death and resurrection, invites the spectator to reflect a while in spiritual peace. The artist’s working process are made accessible, so it becomes possible to follow the difficulties, the stepping stones, the inspirations and the experiments he encountered. In order to ensure spectators the best possible opportunity to sense the art works, there is no texted signage on the walls. Only afterwards can the spectator read the relevant information, often including Willumsen’s own notes and letters. This is because it makes more sense to read the artist’s own reflections than any curator’s subsequent interpretation.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.