Hundre år med Lenin i Sibir – en beretning om museumsmetamorfoser i Russland
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3373Sammendrag
A hundred years with Lenin in Siberia
Since 1991, the year that saw the dissolution of the Communist Party and the collapse of the Soviet Union, the museum system in Russia has been deeply marked by an ongoing transformation. In the 1990s the museums became important actors in the process aimed at redefining Russian understanding of the past and rewriting Russian history.
A major feature of the system was the extensive network of institutions and memorials focusing on the life and work of Lenin. Its wide geographical positio- ning was a core element in the cult of Lenin and served as an important strategy in maintaining his canonization. The hub of this network of museums was at the Lenin museum in Moscow, which was owned and financed by the Central Committee of the Communist Party.
With the dissolution of the Communist Party in 1991 the network lost both its visitors and its financial support, in effect its raison d’être. Many of the museums simply closed and their activities were discontinued, others survived after a thorough reorientation of their work.
Lenin had been banished to the Krasnoyarsk region in Siberia from 1897–1900 and in Soviet times the traces of his stay there became the object of scrupulous preservation to which the public were offered access. Many of these sites and memorials still exist. The big museums of Sjusjenskoje and Krasnoyarsk are the primary examples. They have succeeded to carry out an impressive programme of renewal. The Krasnoyarsk museum has bveen particularly successful and has become one of the most interesting museums in the new Russia.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.