Den fænomenologiske metode i museologisk forskning
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3391Sammendrag
The Phenomenological Method in Museological Research
The phenomenological method is closely associated with the study of human consciousness. In museum studies the phenomenological approach is essential for gaining an understanding of why museum collections are established and how they may influence the museum audience.
This article introduces the structure of human consciousness and the principles of the phenomenological method. The various stages of the phenomenological approach are put forward starting from an experiment carried out at the Art Museum in Esbjerg concerning how people are influenced by different kinds of introduction to art. Introspection and retrospection are first laid out as phenomenological strategies for observing what is going on within consciousness. Some of the major difficulties in studying the living stream of consciousness or an experience as it is later recalled in consciousness, are discussed. The following interview is defined as an explorative approach to a specific phenomenon. It is presented as a dialogue meant to inspire a person to describe the experience he or she has had and to make it possible for the researcher to grasp this experience through empathy. The aim of the final phenomenological description is to define the basic characteristics of the phenomenon in question. Epoché or phenomenological reduction is used in this context as a strategy for describing the phenomenon as it appears in consciousness, and the eidetic variation as a strategy for identifying the fundamental characteristics of the same phenomenon. Finally, the phenomenological description provides a basis for evaluating the influence of a specific phenomenon on human existence.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.