Arv och nation: Nationalromantik i ett naturhistoriskt museum
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3397Sammendrag
National romanticism in a natural history museum of 1923
In Göteborg on the West coast of Sweden a large zoological exhibition belonging to a natural history museum set up in 1923 has been kept well preserved right up to the present day. Only modest changes have been made during the 80 years since the inauguration of the museum. The architectural style of the building is that of national romanticism dating from the years before the First World War. The decision to build the museum was taken before the war. The exhibition is organised according a systemisation of the animal kingdom used by the German zoologist Carl Gegenbaur (1826– 1903). It is however largely constructed in the spirit of Carolus Linnæus (1707–1778), whose scientific ethic was manifested in his magnum opus Systema naturae: ”Nomina enim si pereunt, perit & cognitio rerum.” The keeper of the museum Leonard Jägerskiöld (1867– 1945) had already declared in 1903 that a modern zoological museum had to show in its exhibitions results from the most recent research. Why this programme was never realized is a question which might be related to the mental climate in Sweden, and Göteborg in particular, during the period before the war. The leading professors of the College of Göteborg together with the dominant group among the clergy were afraid that modern science might pose a threat to the values of Christian belief and idealistic philosophy. In books and oratory they agitated, sometimes vehemently, against modern science and its alleged materialism. In this intellectual environment an exhibition of modern, Darwinian biology, would necessarily have been regarded as a provocation. In contrast an exhibition which in different ways was reminiscent of Linnaeus was well suited to the demands of this period permeated as it was with nationalism.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.