Fortidens magt, fortidens muligheter
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.3571Sammendrag
Progressive past? An anthropological approach to a local history museum in Shetland.
Based on the example of the Tangwick Haa Museum in Shetland, I argue in this article for the importance of studying museums and their exhibitions as dynamic phenomena that form part of wider contexts and processes. The analysis questions widespread assumptions concerning the construction of history and identity in museums. Rather than «enlisting the past to combat the present», it is argued that the museum represents an appropriation of a modern way of relating to the past that answers to the felt modern need to «have a history», while exempting people from actually living as in the past. Reference is made to Sharon Macdonald's work on the Gaelic renaissance, which she interprets as re-imagenings of the past. That is, she sees it not as a return to the past but rat- her as ongoing negotiations between past and present that, while being constrained, also allow for creativity.
Macdonald points particularly to the importance of ambivalence in these processes. A main concern in the article is with ambivalence relating to power in particular, and I adopt the concept of «contact zone», applied by James Clifford to museums, in order to stress ambivalence and inequality in the power relations surrounding the museum. This applies to the ambivalent roles of the museum as such, being at the same time a meeting place for answers to modern needs, and for certain conservative impulses, some of them inherent in the institution. As a result a museum that started out as a progressive initiative, may alter its role with time. Also the concept of contact zone applies to the tensions of the variety of possible and actual interpretations of the exhibitions and the felt discomfort sometimes associated with the «touristic gazes» on local culture and history.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.