Fluxus art amusement and the museum of gags. Objectification and bafflement, encounter and engagement at the museum
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.6335Emneord (Nøkkelord):
fluxus, museums, bodily knowledge, experience, George Brecht, Tim Etchells, George Maciunas, Carsten Höller, Henry Flynt, experience economy, web 2.0Sammendrag
When museums are mentioned in connection with art that as a criticalstrategy generates primary bodily experience, it is usually to claim that they are
incompatible. However, both museums and artists have developed new strategies
to deal with the changing times. This article seeks to re-evaluate the claim that
museums will always treat works as objects by comparing Fluxus works and their
staging by Fluxus organiser George Maciunas to examples of newer work that
seeks a similar kind of interaction with the viewer. The solution they suggest is
documentation of the way a primary audience interacted with the work in order
to make it available to the (secondary) museum audience. Current models of
museum viewing tend to be oriented towards experience or data retrieval. The
alternative, it is argued, is a museum that draws attention to the historicity,
specificity and authoredness of the viewing situation. A museum that no longer
distinguishes between artwork and mise-en-scène, but wants to document both.
A museum that bridges the gap between the professional roles it performs and
uses all the physical and communicative spaces at its disposal to make available
the type of communication that the artwork originally sought to establish to a
contemporary audience.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.