Museum presence. An attempt to map what cannot be mapped
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.6336Emneord (Nøkkelord):
presence, atmosphere, mapping, milieu, museum map, counterintuitive method, materiality, phenomenology, meshworkSammendrag
Presence has become a new object of study within architecture, literature,art, anthropology, and museology. Theorists have described presence as a state of
being lost in focused intensity, an attitude towards history as an ongoing process,
and as a newfound interest in the materiality of collections and the museum
space. In this article, the work on mapping a small historical museum in Denmark
makes use of presence theory in a(n) (futile) attempt to represent the embodied
experience of museum space including time, movements, atmosphere, and presence
effects. This article introduces a provisional counterintuitive method – in this case
mapping presence – in order to point to those qualities of the museum which are
often overlooked. The cumbersome presence is here considered to be a logical,
predictable and static object of study. In this specific case, the counterintuitive
method will attempt to get a hold of presence using one of the most uncreative
and conventional parts of the museum institution: the museum map. The article’s
map draws on Merleau-Ponty, Deleuze and Guattari’s mapping, Gumbrecht’s
descriptions of presence, Böhme’s distinction between Realität and Wirklichkeit,
and Ingold’s meshwork, lines, and knots in order to point to potential zones of
presence in the museum.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.