The birth of the museum in the Nordic countries. Kunstkammer museology and museography
DOI:
https://doi.org/10.5617/nm.6395Emneord (Nøkkelord):
Ole Worm, Olaus Rudbeck the Elder, Johann Daniel Major, The Gottorf Kunstkammer, the Copenhagen Kunstkammer, Queen Christina’s Kunstkammer, classification, method of questioning, commonplacing, topicsSammendrag
The article positions early modern collecting in relation to wider culturesof knowledge production by using perspectives from the history of knowledge,
memory studies, and recent studies of Kunstkammern. Some twenty-five years
after the reawakened interest in early modern collections the author revisits the
question if the museum in the Nordic countries was born in the mid-seventeenth
century and asks if collections became museums and a museum culture was
established with the appearance of, one, museography, theories and methods of
classification and display, two, museology, a science or profession of museum
organisation and management, and, three, designated, purpose-built architecture
and furniture.
The first part brings into play exemplary scholarly and monarchical collectors
that contributed to the development of museography and museology. The second
part addresses seventeenth-century museography by introducing two acts of
knowledge production and retention in the Kunstkammern – asking questions
and selecting and ordering. Finally, the author discusses the findings in relation to
arguments for placing the museum’s birth in the decades around 1800.
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Nordisk Museologi i årgang 2016 og tidligere årganger er beskyttet av Loven om opphavsrett til åndsverk. Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og republiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf. Fra og med årgang 2017 er innhold i Nordisk Museologi - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Licence CC BY-NC-ND.4.0. Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
Ingen bearbeidelser: Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Nordisk Museologi aksepterer følgende vilkår:
Forfattere(n) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Nordisk Museologi rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Linsens CC BY-NC-ND 4.0 Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted (Nordisk Museologi) krediteres. Lisensen tillater ikke andre å publisere bearbeidede versjoner av artikkelen uten forfatterens tillatelse.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Nordisk Museologi, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Nordisk Museologi kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i printede utgaver av Nordisk Museologi. For mere om vilkår for publisering, se Forfatterinstruksen.