Barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehage og hjem – et forsømt område?

Forfattere

  • Margunn Serigstad Dahle Førstelektor, NLA Høgskolen
  • Hans-Olav Hodøl Førstelektor, Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder.
  • Trude Kyrkjebø Høgskolelektor og ph.d.-kandidat, Høgskulen på Vestlandet / NTNU.
  • Øyvind Økland Professor, Institutt for sosialfag, Høgskulen i Volda.

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.10091

Sammendrag

Artikkelen utforsker barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehagen og barnets hjem. På bakgrunn av en kartlegging av foreldres holdninger til barnehagens rolle når det gjelder 4–6-åringers skjermbruk, diskuteres samarbeidet mellom barnehage og hjem, i lys av danningsoppdraget og med mediepedagogikk som ramme.
Studien synliggjør at barnehagen må være tettere på barns skjermbruk, som integrert del av samarbeidet med foreldrene. Ved å se barns skjermbruk som et felles anliggende, kan temaet være et moment som styrker dette samarbeidet, til barnets beste. Med forankring i danning som en kjerneoppgave i barnehagens virksomhet, synes dette å være en tematikk som bør få økt oppmerksomhet.

Nøkkelord: Medier, barnehage, foreldresamarbeid, mediepedagogikk, danningsoppdraget

Nedlastinger

Publisert

2023-01-18