Religionskritikk, vulgærkritikk, essenskritikk: Må religionskritikk i klasserommet være kontroversielt?
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.10620Sammendrag
Religionskritikk er et emne som ikke bare aktualiserer hvordan kontroversielle temaer skal håndteres i klasserommet, men det er også et tema som aktiverer måten religionsvitenskap som fagdisiplin kan forstå sitt undervisningsmandat på. Til tross for dette er det fortsatt et stort teoretisk underskudd når det gjelder hvordan vi forstår religionskritikk. Mens man ofte forstår religionskritikk gjennom eksistensiell posisjonering (ekstern/intern), vil jeg hevde at begrepet religionskritikk kan utvides ved at man forstår det som en rekke retoriske utvekslinger. Ved at man utvider religionskritikken fra å omhandle religiøse forestillingers sannhetsverdi, til også å innbefatte vulgærkritikk (hva som er hellig og opphøyd i samfunnet) og essenskritikk (religion som en gruppebasert størrelse), gir dette nye muligheter i undervisningen. Ved hjelp av presise fagbegreper kan læreren bruke sin pedagogiske klokskap til enten å skru opp eller ned temperaturen i klasserommet.
Nøkkelord: religionskritikk, vulgærkritikk, essenskritikk, kontroversielle temaer, rasisme
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.