Rapport fra skolebesøk i Miami

Forfattere

  • Ingrid Sæbø Møllen

DOI:

https://doi.org/10.5617/suicidologi.2305

Resumé

I september 2013 dro seks norske rådgivere på besøk til Miami Dade skoledistrikt i Florida. Å forebygge selvmord er definert som en viktig del av arbeidet med å utvikle en trygg skole i dette skoledistriktet. Dette omfatter ulike programmer med fokus på ferdighetstrening som kommunikasjon, problemløsning, mestring, relasjoner, stresshåndtering, kunnskap om helse og ressurser. Skolene har også gruppetilbud i forhold til sinnemestring, sorg, seksuelle minoriteter og andre tema. Elever i akutt selvmordsfare og elever som mister en medelev i selvmord som ellers har behov for det, kan få psykologisk oppfølging på skolen. In September 2013 six Norwegian advisors visited the Miami Dade school district in Florida. In this school district preventing suicide is defined as an important part in developing A safe school. This includes various programs focusing on skills training such as communication, problem solving, coping, relationships, stress management, health knowledge and resources. School also offers group sessions with different topics, such as anger, grief, sexual minorities. The school offers psychological help to pupils at risk of suicide and postvention care to students who lose a fellow student in suicide.

Referencer

Handlingsplan for forebygging av selvmord og selvskading 2014–2017. Helsedirektoratet, 2014. TRUST - http://studentservices.dadeschools.net/trust/

Zenere Frank J. og Lazarus Philip J. (2009). The

Sustained Reduction of Youth Suicidal Behavior in an Urban, Multicultural School District. School Psychology Review 2009, volume 38, no 2, s. 189–199.

Zenere Frank J. (2009). Suicide Clusters and contagion. Principal Leadership, October 2009, s. 12-16. www.naspoline.org/resources/principals

Publiceret

2015-06-10