Lærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven

Forfattere

  • May Britt Postholm Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
  • Rachel Jakhelln Norges arktiske universitet (UiT)

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.10527

Emneord (Nøkkelord):

kulturhistorisk aktivitetsteori, endringsverksted, lærerutdanning, trepartssamarbeid, lærerstudenter

Sammendrag

Denne artikkelen retter oppmerksomheten mot lærerstudentenes arbeid med FoU-oppgaven i sitt 3. studieår. Artikkelen tar utgangspunkt i en studie hvor kulturhistorisk aktivitetsteori (KHAT) var det teoretiske rammeverket, og hvor endringsverkstedet (change laboratory) var en sentral møteplass for lærerstudenter, lærerutdannere og praksislærere. Artikkelen svarer på følgende problemstilling: Hvordan erfarer studenter trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven? Det er oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven som er i fokus, og hvordan denne kan danne fundamentet for videre utvikling. Studien ble gjennomført som en kvalitativ kasusstudie, og dialoger fra de tre første endringsverkstedene i arbeidet, samt intervjuer relatert til disse endringsverkstedene, utgjør datamateriale for studien. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av åpen koding slik den er beskrevet i den konstant komparative analysemetoden. Hovedkategoriene som ble utviklet i denne analyseprosessen var: «Erfaringer med tid­ligere praksisrettede oppgaver», «Felles planlegging for relevans i skole og i universi­tet» og «Studentenes rolle og erfarte utbytte». Studentene erfarte det som meningsfullt og motiverende å fokusere på områder som skolen hadde behov for å utvikle. Studentene har også erfart samarbeidet med praksislærere og lærerutdannere om FoU-oppgaven som meningsfullt og nyttig for dem som fremtidige lærere.

 

Nedlastinger

Publisert

2024-03-11

Hvordan referere

Postholm, M. B., & Jakhelln , R. (2024). Lærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven. Acta Didactica Norden, 18(1), 18 sider. https://doi.org/10.5617/adno.10527

Utgave

Seksjon

Artikkel

Funding data