Videolekser som ressurs for lesing og undervisning i lærerutdanning – En studie av hvordan samarbeid og partnerskap kan utvikles rundt lærerstudenters videoinnspilte leserefleksjoner
Sammendrag
Denne artikkelen rapporterer fra et pågående designeksperiment der et konsept kalt «videolekser» ble introdusert for å få innsikt i lærerstudenters lese- og læringsprosess. Konseptet ble laget i samarbeid mellom underviserne på universitetet og en lærer i kombinasjonsstilling.
Videoleksene innebar at studentene spilte inn korte filmer der de reflekterte over egen lesing før de møtte til undervisning. Prosjektet ble gjennomført i et masteremne (år 4 av 5) ved et norsk universitet. Studien følger til sammen 47 lærerstudenter som tok emnet i løpet av en to-årsperiode. Datamaterialet består av 118 refleksjonsvideoer. Materialet er kodet, og utvalgte utdrag fra filmene presenteres og analyseres med interaksjonsanalyse.
I artikkelen synliggjøres videoleksene som en form for videobasert støtte til lærerstudentenes lese- og læreprosess, med mulighet for å komme i kontakt med studentenes ofte «tause» selvstendige lesing. Studien konkluderer med at bruken av video har potensial til å skape felles fokus, og under bestemte forutsetninger bidra til å skape partnerskap og relevans i lærerutdanningen.
Nøkkelord: partnerskap, kombinasjonsstillinger, IKT og læring, interaksjonsanalyse, videolekser
Video assignments as resources for reading and instruction in teacher education – A study on how collaboration and partnership can be developed around teacher students’ video-recorded reading reflections
Abstract
This study reports from an ongoing design experiment in which a concept called “video assignments” was introduced for accessing teacher students’ reading and learning process. The concept was designed in collaboration between lecturers at the university and a practicing teacher in a combined position.
The video assignments entailed that students recorded short video clips in which they reflected on their reading prior to meeting in class. The project was conducted at a master’s level course (year 4 of 5) at a Norwegian university. There were 47 students who participated in the course over a two-year period, and the data material consists of 118 video reflections. The material was coded, and selected extracts from the videos are presented and analyzed by means of interaction analysis.
In the article, the video assignments are displayed as a form of video-based support to the students’ studying and learning process, with opportunity for accessing the students’ often “silent” individual reading process. This study concludes that the use of video has potential for creating a common focal point, and under certain prerequisites contributing to creating partnership and relevance in teacher education.
Keywords: partnerships, combined positions, ICT and learning, interaction analysis, video assignments
Opphavsrett 2020 Acta Didactica Norden

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Innhold publisert i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.